Jeugdboekenmaand.

De maand maart stond ook in het teken van de jeugdboekenmaand. We werkten deze maand rond 2 boeken: “doktersaurus” en “het Paaskuiken”. Boekjes lezen in heel belangrijk voor de taalontwikkeling van onze kleuters. Ook in de smurfenklas genieten onze smurfen ervan om een boekje te lezen of genieten ze van het voorlezen van een boek door de juf.

Doktersaurus

Tijdens het thema ziek zijn werkten we rond het boek “doktersaurus”. In het boek gebeurden allerlei ongelukken waar doktersaurus zich wel raad mee wist. Zo werd onze poppenkamer omgetoverd tot een echte dokterspraktijk met een wachtzaal, dokterskamer en apotheek. Onze kleuters konden hier hun fantasie helemaal in kwijt.

Ook was er een echte pillenfabriek waar er allerlei soorten doosjes en potjes waren waarin we pillen konden steken en sorteren volgens een patroon. We deden allerlei leuke spelletjes en er kwamen ook wel een paar werkblaadjes tevoorschijn. We konden in de boekenhoek zelf in boekjes kijken of we konden met de tablet QR-codes scannen zodat we een filmpje te zien kregen over “ziek zijn”.

Tijdens dit thema hebben we voor de eerste keer in onze klas, de beebot gebruikt. Dit is een klein robotje dat we zelf kunnen programmeren om van een beginpunt naar een eindpunt te gaan. Zo moesten we op zoek gaan naar themawoorden en onze beebot moesten we dan naar de juiste prent uit ons boek brengen.

Dit is ons themaliedje voor wie het nog eens graag wil horen: https://www.youtube.com/watch?v=NRyYR5xbiAA

Het paaskuiken

Het tweede boek waar we in onze klas rond gewerkt hebben is “het Paaskuiken”. Het boek gaat over een kuikentje dat op Pasen uit zijn ei wil komen. Het moet echter nog even wachten want eerst moet de lente beginnen, vervolgens moet het volle maan worden en daarna moeten de klokken luiden op zondag. Dan is het Pasen en kan het kuikentje uit zijn ei komen. In dit thema hebben we hele leuke activiteiten gedaan. Zo zijn we gaan kijken hoe een eitje eruit ziet. Daarna hebben we de eitjes gekookt en eiersalade gemaakt. Om af te sluiten mochten we Paaseitjes gaan rapen bij onze lieve buren van het woonzorgcentrum de Rozenboom. Om de Paasvakantie te starten gingen we allemaal naar huis met ons zelfgemaakt Paasmandje met een lekker eitje erin.

Klankdorp

In klankdorp leren we de kinderen klanken aan als voorbereiding op het eerste leerjaar. Elke klank heeft een prent met zijn klank en beweging erbij. We hebben dit schooljaar al een aantal klanken geleerd. Met deze klanken oefenen we op onze hak en plakstrook om woorden te hakken en te plakken. Zo kunnen we eigenlijk al woordjes “lezen” op basis van de klanken die we kennen en horen. Dit doen we via auditieve synthese: “v-i-s”  vis.

HAPPY BIRTDHAY KHALED&NAYLA!

Fijne paasvakantie!